MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ
Yazılım Mühendisliği
SE 366 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Sayısal Çözümleme
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
SE 366
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
8
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Servis Dersi
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | - | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu ders sayısal çözümlemede başlangıç seviyesi bir gözden geçirme ve bilgisayar kullanarak, sayısal algoritmalar ve bu algoritmaların uygulamalarıyla karmaşık matematiksel problemlerin çözümünün anlaşılması üzerinedir. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Kesirli sayılar aritmetiği, hesaplamalı lineer denklemler, lineer olmayan denklemlere iteratif çözümler, enterpolasyon, sayısal çözümler |
|
Temel Ders |
X
|
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş, hata analizi, kesme hatası, yuvarlama hatası, yaklaşımın hata mertebesi | Bölüm-1; Applied Numerical Methods with MATLAB for Engineers and Scientists, Steven C. Chapra |
2 | MATLAB ile programlama | Bölüm-1; Applied Numerical Methods with MATLAB for Engineers and Scientists, Steven C. Chapra |
3 | Lineer olmayan denklemlerin çözümü: Grafik metodu, Yarılama metodu, Değişken kesen metodu | Bölüm-2; Applied Numerical Methods with MATLAB for Engineers and Scientists, Steven C. Chapra |
4 | Lineer olmayan denklemlerin çözümü: Ardışık yaklaşımlar metodu, Newton Raphson metodu | Bölüm-2; Applied Numerical Methods with MATLAB for Engineers and Scientists, Steven C. Chapra |
5 | Lineer denklem sistemlerinin çözümü: Matris işlemleri, Gauss eliminasyon metodu, pivoting | Bölüm-3; Applied Numerical Methods with MATLAB for Engineers and Scientists, Steven C. Chapra |
6 | LU faktörizasyonu metodu, Cholesky faktörizasyonu metodu, QR faktörizasyonu metodu | Bölüm-3; Applied Numerical Methods with MATLAB for Engineers and Scientists, Steven C. Chapra |
7 | Eğri uydurma: Lineer regresyon, En küçük kareler yöntemi | Bölüm-4; Applied Numerical Methods with MATLAB for Engineers and Scientists, Steven C. Chapra |
8 | Eğri uydurma: Lineer olmayan regresyon | Sunumlar ve ders notlarıBölüm-4; Applied Numerical Methods with MATLAB for Engineers and Scientists, Steven C. Chapra |
9 | Ara Sınav | - |
10 | Sayısal türev formülleri: Newton-Cotes Formülü, Trapez Kuralı | Bölüm-5; Applied Numerical Methods with MATLAB for Engineers and Scientists, Steven C. Chapra |
11 | Sayısal türev formülleri: Simpson's 1/3 Kuralı, Simpson's 3/8 Kuralı, Sayısal integral | Bölüm-5; Applied Numerical Methods with MATLAB for Engineers and Scientists, Steven C. Chapra |
12 | Diferansiyel denklemlerin yaklaşık çözümleri: Euler Metodu, Heun's Metodu | Bölüm-6; Applied Numerical Methods with MATLAB for Engineers and Scientists, Steven C. Chapra |
13 | Diferansiyel denklemlerin yaklaşık çözümleri: Runge-Kutte Metodu | Bölüm-6; Applied Numerical Methods with MATLAB for Engineers and Scientists, Steven C. Chapra |
14 | Diferansiyel denklemlerin yaklaşık çözümleri: Sınır değer problemleri | Bölüm-6; Applied Numerical Methods with MATLAB for Engineers and Scientists, Steven C. Chapra |
15 | Dersin gözden geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Steven, C. Chapra. Applied Numerical Methods With Matlab: For Engineers And Scientists. Tata McGraw Hill Education Private Limited, 2007 |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Numerical Methods using MATLAB by Mathews and Fink, Pearson, 2004 |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
2
|
60
|
Final Sınavı |
1
|
40
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3
|
60
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
16
|
4
|
64
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
1
|
18
|
18
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
2
|
30
|
60
|
Final Sınavı |
1
|
50
|
50
|
Toplam |
240
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Matematik, Fen Bilimleri, Bilgisayar Bilimleri ve Yazılım Mühendisliği konularında yeterli bilgi sahibidir; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, Yazılım Mühendisliği problemlerinde kullanır. |
X | ||||
2 | Karmaşık Yazılım Mühendisliği problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer; bu amaca uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. |
X | ||||
3 | Karmaşık bir yazılım sistemini, süreci veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar, gerçekleştirir, sınar, doğrular, raporlar, ölçer ve bakımını yapar; bu amaçla modern yöntemleri uygular. |
X | ||||
4 | Yazılım Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir, seçer ve kullanır; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. |
X | ||||
5 | Yazılım Mühendisliği problemlerinin incelenmesi için deney tasarlar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. |
|||||
6 | Yazılım Mühendisliği disiplini içinde ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır; bireysel çalışma sergiler. |
|||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; etkin rapor yazar ve yazılı raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılır talimat verir ve alır. |
|||||
8 | Mühendislik ve Yazılım uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibidir; mühendislik ve yazılım çözümlerinin hukuksal sonuçlarının farkındadır. |
|||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibidir. |
|||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibidir; girişimcilik, yenilikçilik hakkında bilinçlidir; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir. |
|||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak Yazılım Mühendisliği ile ilişkili konularda, bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar. ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1) |
|||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. |
|||||
13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilgiye erişebilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler; insanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini Yazılım Mühendisliği alanıyla ilişkilendirir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest