broadAngle İzmir Ekonomi Üniversitesi’nde
Amerika ve İzmir’de faaliyet gösteren yazılım firmalarından broadAngle’ın kurucu ortağı ve CEO’su Garrison Atkisson ile bölümümüz mezunu yazılım mühendisi Ayber ...
Dersin Adı |
Yazılım Mimarisi
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
SE 311
|
Bahar
|
2
|
2
|
3
|
7
|
Ön-Koşul(lar) |
|
|||||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||||
Dersin Türü |
Zorunlu
|
|||||||
Dersin Düzeyi |
Lisans
|
|||||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | - | |||||||
Ulusal Meslek Sınıflandırma Kodu | - | |||||||
Dersin Koordinatörü | ||||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||||
Yardımcı(ları) |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilere etkin, kaliteli, bakımı ve geliştirmesi kolay kompleks yazılımların mimari tasarımlarında, tasarım şablonlarının kullanımını öğretmektir. Tasarım şablonları belirli bir konteskt’de karşımıza çıkan yazılım problemini en iyi çözümü için uzun yıllar boyunca edinilmiş tecrübelerle oluşturulmuş kalıplardır. Bu ders, bir tasarım probleminin mutlak bir şekilde yalnızca bir çözümünün olmadığının, bir yazılım mühendisinin bir çok alternatif arasında avantaj, dezavantaj hesabı yaptıktan sonra bir çözüm üretmek zorunda kalacağı konusunda öğrencileri duyarlı hale getirecektir. Ders, yazılım mimarisinde tasarım şablonlarını kullanmanın ardında yatan temelleri ve avantajları irdeler. Nesneye dayalı tasarım prensiplerinin tekrar edilmesi ve UML diyagramları dersin içerikleri arasındadır. Java dilinde yapılması istenen programlama ödevleri ve proje öğrenciye tasarım şablonlarının kullanımında deneyim kazandıracaktır. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Öğrenme Çıktıları |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ders Tanımı | Bu ders yazılımda kullanılan tasarım şablonlarının ana prensiplerini ve bu tasarım şablonlarının yazılım geliştirmedeki uygulanış şekillerini ihtiva eder. |
|
Temel Ders |
X
|
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık | Öğrenme Çıktısı |
1 | Tasarım şablonlarına giriş | “Design patterns: Elements of Reusable Object-Oriented Software” by E. Gamma, R. Helm, R. Johnson and J. Vlissides. GHJV. Chapter 1. | |
2 | Nesneye dayalı tasarım ve UML bilgilerinin tazelenmesi | Herhangi bir nesneye dayalı tasarım ve programlama kitabı. Hoca notları. | |
3 | “Iterator” şablonu (Davranışsal) | Design Patterns Gamma, Helm, Johnson and Vlissides (GHJV) pp 257-271 | |
4 | “Composite” Şablonu (Yapısal) | Design Patterns GHJV pp 163-173 | |
5 | “Command” Şablonu (Davranışsal) | Design Patterns GHJV pp 233-242 | |
6 | “Factory” ve “Abstract Factory” metodu | Design Patterns GHJV pp 87 95, 107-116 | |
7 | “Singleton” Şablonu (Oluşturucu) | Design Patterns GHJV pp 127-134 | |
8 | Vize | ||
9 | “Facade” Şablonu (Yapısal) | Design Patterns GHJV pp 185-193 | |
10 | “Adapter” Şablonu (Yapısal) | Design Patterns GHJV pp 139-150 | |
11 | “Template” Şablonu (Yapısal) | Design Patterns GHJV pp 325-330 | |
12 | “Observer” Şablonu (Davranışsal) | Design Patterns GHJV pp 293-303 | |
13 | “Visitor” Şablonu (Davranışsal) | Design Patterns GHJV pp 331-344 | |
14 | Şablonların tekrarı | Design Patterns GHJV | |
15 | Proje sunumları | Kaynak kodu ve proje raporu | |
16 | Dönemin gözden geçirilmesi |
Ders Kitabı | “Design patterns: Elements of Reusable Object Oriented Software” by E. Gamma, R. Helm, R. Johnson and J. Vlissides. Addison Wesley. 1995.Okutman notları ve materyalleri |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Metseker and Wake “Design Patterns in Java”, Addison Wesley, 2006. |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % | LO 1 | LO 2 | LO 3 | LO 4 | LO 5 |
Katılım | |||||||
Laboratuvar / Uygulama |
1
|
30
|
|||||
Arazi Çalışması | |||||||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||||||
Portfolyo | |||||||
Ödev |
-
|
||||||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||||||
Proje | |||||||
Seminer/Çalıştay | |||||||
Sözlü Sınav | |||||||
Ara Sınav |
1
|
30
|
|||||
Final Sınavı |
1
|
40
|
|||||
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
2
|
60
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
2
|
32
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
2
|
32
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
16
|
5
|
80
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
0
|
||
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
30
|
30
|
Final Sınavı |
1
|
36
|
36
|
Toplam |
210
|
#
|
PÇ Sub | Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
|||
1 |
Mühendislik Bilgisi: Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayarla hesaplama ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda bilgi; bu bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. |
-
|
-
|
-
|
X
|
-
|
|
1 |
Matematik |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
2 |
Fen bilimleri |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
3 |
Temel mühendislik |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
4 |
Bilgisayarla hesaplama |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
5 |
İlgili mühendislik disiplinine özgü konularda bilgi |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
6 |
Bu bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
2 |
Problem Analizi: Karmaşık mühendislik problemlerini, temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını* gözeterek tanımlama, formüle etme ve analiz becerisi* |
-
|
-
|
-
|
-
|
X
|
|
3 |
Mühendislik Tasarımı: Karmaşık mühendislik problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi; karmaşık sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtları ve koşulları* gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi. |
-
|
-
|
-
|
X
|
-
|
|
1 |
Karmaşık mühendislik problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
2 |
Karmaşık sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtları ve koşulları* gözeterek, |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
3 |
Mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
4 |
Teknik ve Araçların Kullanımı: Karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dahil olmak üzere, uygun teknikleri, kaynakları ve modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi. |
-
|
-
|
-
|
X
|
-
|
|
5 |
Araştırma ve İnceleme: Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
1 |
Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
2 |
Deney tasarlama |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
3 |
Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
6 |
Mühendislik Uygulamalarının Küresel Etkisi: Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları* kapsamında, topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye,sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
1 |
Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları* kapsamında, topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi; (FENG101) |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
2 |
Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. (FENG101) |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
7 |
Etik Davranış: Mühendislik meslek ilkelerine* uygun davranma, etik sorumluluk hakkında bilgi; hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık. (FENG101) |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
1 |
Mühendislik meslek ilkelerine* uygun davranma, etik sorumluluk hakkında bilgi |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
2 |
Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
8 |
Bireysel ve Takım Çalışması: Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
9 |
Sözlü ve Yazılı İletişim: Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
1 |
Sözlü (ENGxxx) |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
2 |
Yazılı etkin iletişim kurma becerisi. (ENGxxx) |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
10 |
Proje Yönetimi: Proje yönetimi ve ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik ve yenilikçilik hakkında farkındalık. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
1 |
Proje yönetimi ve ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; (FENG497-FENG498) |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
2 |
Girişimcilik ve yenilikçilik hakkında farkındalık. (FENG101) |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
11 |
Yaşam Boyu Öğrenme: Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
Amerika ve İzmir’de faaliyet gösteren yazılım firmalarından broadAngle’ın kurucu ortağı ve CEO’su Garrison Atkisson ile bölümümüz mezunu yazılım mühendisi Ayber ...
İzmir Ekonomi Üniversitesi, dünya çapında bir üniversiteye dönüşürken aynı zamanda küresel çapta yetkinliğe sahip başarılı gençler yetiştirir.
Daha Fazlası..İzmir Ekonomi Üniversitesi, nitelikli bilgi ve yetkin teknolojiler üretir.
Daha Fazlası..İzmir Ekonomi Üniversitesi, toplumsal fayda üretmeyi varlık nedeni olarak görür.
Daha Fazlası..