MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ
Yazılım Mühendisliği
SE 204 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
İnsan-Bilgisayar Etkileşimi
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
SE 204
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
5
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | - | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Dersin amacı, öğrencilere daha etkin kullanıcı arayüzleri geliştirmelerine ve kullanılabilirliği yüksek uygulamalar tasarlamalarına yardımcı olmak amacıyla kullanıcı odaklı tasarım yöntemleri ve araçları hakkında bilgi ve deneyim vermektir. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Kullanıcı arayüzü temel prensiplerini öğretmek. Kullanılırlık model ve prensiplerini öğrenciye tanıtmak. Kullanıcı ve görev analizini öğrenciye yaptırmak. Tasarım, prototip geliştirme ve değerlendirme işlemlerini öğrenciye proje yaptırarak öğretmek. Renk ve tipografi gibi arayüz özelliklerinin etkilerini tartışmak. Yeni kullanıcı arayüzü teknikleri öğretmek. |
|
Temel Ders |
X
|
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | İnsan Bilgisayar Etkileşimine Giriş | Interaction Design. Sharp, Preece and Rogers (Chp 1: What is Interaction Design) |
2 | İnsan Odaklı Tasarım Süreci | Interaction Design. Sharp, Preece and Rogers (Chp 2: The Process of Interaction Design) The Design of Everyday Things. Norman (Chp 6: Design Thinking) |
3 | Etkileşimi Kavramsallaştırmak: Arayüz Metaforları ve Kullanılabilirlik Yöntemleri | Interaction Design. Sharp, Preece and Rogers (Chp 3: Conceptualizing Interaction) Usability Heuristics - https://www.nngroup.com/articles/ten -usability-heuristics/ |
4 | Tasarım Modelleri ve Araçları | Interaction Design. Sharp, Preece and Rogers (Chp 13: Interaction Design in Practice) |
5 | Tasarım Süreci: Veri Toplama Yöntemleri | Interaction Design. Sharp, Preece and Rogers (Chp 8: Data Gathering, Chp 9: Data Analysis, Interpretation and Presentation) |
6 | Tasarım Süreci: Persona | Interaction Design. Sharp, Preece and Rogers (Chp 11: Discovering Requirements) About Face. Cooper, Reimann, Cronin, Noessel (Chp 3: Modeling Users - Personas and Goals) |
7 | Tasarım Süreci: Prototipleme | Interaction Design. Sharp, Preece and Rogers (Chp 12: Design, Prototyping and Construction) |
8 | Tasarım Süreci: Değerlendirme | Interaction Design. Sharp, Preece and Rogers (Chp 14: Introducing Evaluation) |
9 | Ara Sınav | |
10 | Arayüzler ve Tasarım Yönergeleri | Interaction Design. Sharp, Preece and Rogers (Chp 7: Interfaces) Material Design - https://m3.material.io Human Interface Guidelines - https://developer.apple.com/design/hu man-interface-guidelines/guidelines/o verview/ |
11 | Güncel Etkileşim Tasarımı Araçları ve Pratikler | About Face. Cooper, Reimann, Cronin, Noessel (Chp 13: Metaphors, Idioms and Affordances) |
12 | Görsel Tasarım Prensipleri | About Face. Cooper, Reimann, Cronin, Noessel (Chp 17: Integrating Visual Design) |
13 | Masaüstü Uygulamaların Anatomisi | About Face. Cooper, Reimann, Cronin, Noessel. (Chp 18: Designing for the Desktop) |
14 | Mobil Uygulamaların Anatomisi | About Face. Cooper, Reimann, Cronin, Noessel. (Chp 19: Designing for Mobile and Other Devices) |
15 | Projelerin gözden geçirilmesi | |
16 | Projelerin gözden geçirilmesi |
Ders Kitabı | Helen Sharp, Jennifer Preece, Yvonne Rogers, 2019, Interaction Design: Beyond Human-Computer |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Alan Cooper, Robert Reimann, David Cronin, Christopher Noessel (2014). About Face: The Essentials of Interaction Design (4th Edition), Wiley
|
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
2
|
30
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje |
1
|
30
|
Seminer/Çalıştay |
4
|
10
|
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
30
|
Final Sınavı | ||
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
8
|
100
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | ||
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14
|
1
|
14
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
2
|
12
|
24
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
Proje |
1
|
30
|
30
|
Seminer/Çalıştay |
4
|
2
|
8
|
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
26
|
26
|
Final Sınavı |
0
|
||
Toplam |
150
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Matematik, Fen Bilimleri, Bilgisayar Bilimleri ve Yazılım Mühendisliği konularında yeterli bilgi sahibidir; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, Yazılım Mühendisliği problemlerinde kullanır. |
X | ||||
2 | Karmaşık Yazılım Mühendisliği problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer; bu amaca uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. |
|||||
3 | Karmaşık bir yazılım sistemini, süreci veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar, gerçekleştirir, sınar, doğrular, raporlar, ölçer ve bakımını yapar; bu amaçla modern yöntemleri uygular. |
X | ||||
4 | Yazılım Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir, seçer ve kullanır; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. |
|||||
5 | Yazılım Mühendisliği problemlerinin incelenmesi için deney tasarlar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. |
|||||
6 | Yazılım Mühendisliği disiplini içinde ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır; bireysel çalışma sergiler. |
|||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; etkin rapor yazar ve yazılı raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılır talimat verir ve alır. |
|||||
8 | Mühendislik ve Yazılım uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibidir; mühendislik ve yazılım çözümlerinin hukuksal sonuçlarının farkındadır. |
X | ||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibidir. |
|||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibidir; girişimcilik, yenilikçilik hakkında bilinçlidir; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir. |
|||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak Yazılım Mühendisliği ile ilişkili konularda, bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar. ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1) |
|||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. |
|||||
13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilgiye erişebilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler; insanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini Yazılım Mühendisliği alanıyla ilişkilendirir. |
X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest