MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ
Yazılım Mühendisliği
IE 354 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Kombinatoryel Optimizasyon
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
IE 354
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
6
|
Ön-Koşul(lar) |
|
|||||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||||
Dersin Türü |
Servis Dersi
|
|||||||
Dersin Düzeyi |
Lisans
|
|||||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | - | |||||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | - | |||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Dersin amacı kombinatorik, sayma kuralları, tekrarlama ilişkileri ve kombinatoryel optimizasyon ile ilgili diğer konuları tanıtmaktır. Ders bu yöntemlerin yöneylem araştırması problemlerine uygulamalarını göstermeyi de hedeflemektedir. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders kombinatoryel modelleme, değişik olasılıkların sistematik analizi hakkında geniş bir konu yelpazesini kapsamaktadır. Dersin içerdiği konular arasında basit sayma kuralları, üreten fonksiyonlar, tekrarlama ilişkileri, bilinen kombinatoryel optimizasyon problemleri ve ilgili matematiksel teknikler bulunmaktadır. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Kombinatoryel Analiz ve Optimizasyon Nedir? | |
2 | Sayma Kurallarına Giriş | Ders hocasının vereceği slaytların okunması Temel Sayma Kurallarına Giriş |
3 | Temel Sayma Kuralları I | Ders hocasının vereceği slaytların okunması Temel Sayma Kuralları |
4 | Temel Sayma Kuralları II | Ders hocasının vereceği slaytların okunması Temel Sayma Kuralları |
5 | Temel Sayma Kuralları III | Ders hocasının vereceği slaytların okunması Temel Sayma Kuralları |
6 | Özyineleme İlişkileri I | Ders hocasının vereceği slaytların okunması Özyineleme İlişkileri |
7 | Özyineleme İlişkileri II | Ders hocasının vereceği slaytların okunması Özyineleme İlişkileri |
8 | Ara Sınav | |
9 | Çizge Kuramı I, Başlıca Kombinatoryel Optimizasyon Problemleri I | Ders hocasının vereceği slaytların okunması Çizge Kuramı |
10 | Çizge Kuramı II, Başlıca Kombinatoryel Optimizasyon Problemleri II | Ders hocasının vereceği slaytların okunması Çizge Kuramı |
11 | Çizge Kuramı III, Başlıca Kombinatoryel Optimizasyon Problemleri III | Ders hocasının vereceği slaytların okunması Çizge Kuramı |
12 | Çizge Kuramı IV, Başlıca Kombinatoryel Optimizasyon Problemleri IV | Ders hocasının vereceği slaytların okunması Çizge Kuramı |
13 | İşlemsel Karmaşıklık, Algoritma Analizi | Ders hocasının vereceği slaytların okunması İşlemsel Karmaşıklık |
14 | Optimizasyon Yöntemleri, Başlıca Kombinatoryel Optimizasyon Problemleri V | Ders hocasının vereceği slaytların okunması Optimizasyon Yöntemleri |
15 | Ara Sınav | |
16 | Genel tekrar ve değerlendirme |
Ders Kitabı | |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Introductory Combinatorics, R.A. Brualdi, Prentice Hall, NJ, 1999 Applied Combinatorics, F.S. Roberts, Prentice Hall, NJ, 1984 Applied Combinatorics, A. Tucker, John Wiley & Sons, NY, 1984 A Friendly Introduction to Graph Theory, F. Buckley and M. Lewinter, Prentice Hall, NJ, 2002 Discrete and Combinatorial Mathematics: An Applied Introduction, Fifth Edition. Ralph P. Grimaldi, Addison Wesley, 2003. Combinatorial Optimization: Algorithms and Complexity, Christos H. Papadimitriou and Kenneth Steiglitz, Dover Publications, 1998. Ders notları. |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım |
1
|
10
|
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
1
|
20
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
2
|
70
|
Final Sınavı | ||
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
100
|
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | ||
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14
|
2
|
28
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
1
|
34
|
34
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
2
|
30
|
60
|
Final Sınavı |
0
|
||
Toplam |
170
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Matematik, Fen Bilimleri, Bilgisayar Bilimleri ve Yazılım Mühendisliği konularında yeterli bilgi sahibidir; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, Yazılım Mühendisliği problemlerinde kullanır. |
|||||
2 | Karmaşık Yazılım Mühendisliği problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer; bu amaca uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. |
|||||
3 | Karmaşık bir yazılım sistemini, süreci veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar, gerçekleştirir, sınar, doğrular, raporlar, ölçer ve bakımını yapar; bu amaçla modern yöntemleri uygular. |
|||||
4 | Yazılım Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir, seçer ve kullanır; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. |
|||||
5 | Yazılım Mühendisliği problemlerinin incelenmesi için deney tasarlar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. |
|||||
6 | Yazılım Mühendisliği disiplini içinde ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır; bireysel çalışma sergiler. |
|||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; etkin rapor yazar ve yazılı raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılır talimat verir ve alır. |
|||||
8 | Mühendislik ve Yazılım uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibidir; mühendislik ve yazılım çözümlerinin hukuksal sonuçlarının farkındadır. |
|||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibidir. |
|||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibidir; girişimcilik, yenilikçilik hakkında bilinçlidir; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir. |
|||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak Yazılım Mühendisliği ile ilişkili konularda, bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar. ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1) |
|||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. |
|||||
13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilgiye erişebilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler; insanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini Yazılım Mühendisliği alanıyla ilişkilendirir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest