MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ
Yazılım Mühendisliği
IE 341 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Rassal Süreçlere Giriş
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
IE 341
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
6
|
Ön-Koşul(lar) |
|
|||||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||||
Dersin Türü |
Servis Dersi
|
|||||||
Dersin Düzeyi |
Lisans
|
|||||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | - | |||||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | - | |||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Dersin amacı öğrencileri yöneylem araştırması ve endüstri mühendisliğinde sıklıkla kullanılan temel rassal süreçlerle tanıştırmaktır. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Dersin amacı öğrencileri yöneylem araştırması ve endüstri mühendisliğinde sıklıkla kullanılan temel rassal süreçlerle tanıştırmaktır. Ders temelde ayrık durum uzaylı rassal süreçleri kapsamaktadır. Genel yaklaşim, rassal süreçlerin anlaşılması ve kullanımıyla birlikte rassal modelleme anlayışını geliştirmeyi öne çıkaracaktır. Dersin sonunda, öğrencilerin farklı alanlarda kullanılmak üzere rassal modeller geliştirebilmeleri ve bu modelleri kullanabilmeleri beklenmektedir. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Olasılık Tekrarı | Ch 1 HM. Taylor, S. Karlin, An Introduction to Stochastic Modeling, Wiley, 1998. |
2 | Koşullu Olasılık ve Koşullu Beklenen Değerler | Ch 2 HM. Taylor, S. Karlin, An Introduction to Stochastic Modeling, Wiley, 1998. |
3 | Koşullu Olasılık ve Koşullu Beklenen Değerler | Ch 2 HM. Taylor, S. Karlin, An Introduction to Stochastic Modeling, Wiley, 1998. |
4 | Markov Zincirleri | Ch 3 HM. Taylor, S. Karlin, An Introduction to Stochastic Modeling, Wiley, 1998. |
5 | Markov Zincirleri | Ch 3 HM. Taylor, S. Karlin, An Introduction to Stochastic Modeling, Wiley, 1998. |
6 | Markov Zincirlerinin Uzun Dönem Davranışı | Ch 4 HM. Taylor, S. Karlin, An Introduction to Stochastic Modeling, Wiley, 1998. |
7 | Genel tekrar ve ara sınav | |
8 | Markov Zincirlerinin Uzun Dönem Davranışı | Ch 4 HM. Taylor, S. Karlin, An Introduction to Stochastic Modeling, Wiley, 1998. |
9 | Poisson Süreci | Ch 5 HM. Taylor, S. Karlin, An Introduction to Stochastic Modeling, Wiley, 1998. |
10 | Poisson Süreci | Ch 5 HM. Taylor, S. Karlin, An Introduction to Stochastic Modeling, Wiley, 1998. |
11 | Sürekli Zamanlı Markov Zincirleri | Ch 6 HM. Taylor, S. Karlin, An Introduction to Stochastic Modeling, Wiley, 1998. |
12 | Sürekli Zamanlı Markov Zincirleri | Ch 6 HM. Taylor, S. Karlin, An Introduction to Stochastic Modeling, Wiley, 1998. |
13 | Yenilenme Fenomeni | Ch 7 HM. Taylor, S. Karlin, An Introduction to Stochastic Modeling, Wiley, 1998. |
14 | Yenilenme Fenomeni | Ch 7 HM. Taylor, S. Karlin, An Introduction to Stochastic Modeling, Wiley, 1998. |
15 | Genel tekrar ve değerlendirme | |
16 | Dönemin gözden geçirilmesi |
Ders Kitabı | HM. Taylor, S. Karlin, An Introduction to Stochastic Modeling, Wiley, 1998. |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım |
1
|
10
|
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
3
|
10
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
40
|
Final Sınavı |
1
|
40
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
60
|
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
40
|
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
15
|
4
|
60
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
3
|
10
|
30
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
10
|
10
|
Final Sınavı |
1
|
22
|
22
|
Toplam |
170
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Matematik, Fen Bilimleri, Bilgisayar Bilimleri ve Yazılım Mühendisliği konularında yeterli bilgi sahibidir; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, Yazılım Mühendisliği problemlerinde kullanır. |
|||||
2 | Karmaşık Yazılım Mühendisliği problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer; bu amaca uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. |
|||||
3 | Karmaşık bir yazılım sistemini, süreci veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar, gerçekleştirir, sınar, doğrular, raporlar, ölçer ve bakımını yapar; bu amaçla modern yöntemleri uygular. |
|||||
4 | Yazılım Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir, seçer ve kullanır; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. |
|||||
5 | Yazılım Mühendisliği problemlerinin incelenmesi için deney tasarlar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. |
|||||
6 | Yazılım Mühendisliği disiplini içinde ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır; bireysel çalışma sergiler. |
|||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; etkin rapor yazar ve yazılı raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılır talimat verir ve alır. |
|||||
8 | Mühendislik ve Yazılım uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibidir; mühendislik ve yazılım çözümlerinin hukuksal sonuçlarının farkındadır. |
|||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibidir. |
|||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibidir; girişimcilik, yenilikçilik hakkında bilinçlidir; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir. |
|||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak Yazılım Mühendisliği ile ilişkili konularda, bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar. ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1) |
|||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. |
|||||
13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilgiye erişebilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler; insanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini Yazılım Mühendisliği alanıyla ilişkilendirir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest